18 Şubat 2009 Çarşamba

Halis Muhlis Ev Yoğurdu


Eskiden ne güzeldi, çoğu şey evde yapılırdı.. Annemin bezlere sarıp sarmalayıp, evin en karanlık yeri olan odamıza getirdiği yoğurt tenceresini hep hatırlarım.. Bir de binbir tembihler "aman dokunmayın, kıpırdatmayın".. Sonra kıvamı daha koyu diye dışarı yoğurtları alınmaya başlandı.. Sonra pratik diye ayranlar bakkallardan sipariş verildi.. O kadar alışmışım ki hazıra, hamileyken canım ayran istedi ama evde yok diye içemedim. Annem "e kızım yoğurt var, yapsana" dediğinde dank etti kafama.. Ne kadar alışmışım o plastik şişelerden ayran içmeye..
Hamile olduğumu öğrendiğim günden beri evde yoğurt yapıyorum. Mayamı, o zamanki işyerimin bu konulara meraklı doktorundan almıştım. Annesinin köyünde mayalanan yoğurttan bir parça.. Sonra her yaptığım yoğurttan yeni maya ve gittikçe daha koyu kıvamlı yoğurtlarım.. Ne yazık ki ev taşıma telaşında maya ayıramadım. Düzenimi oturtunca yeniden başladım yoğurt yapmaya. Çaresizlikten, ilk olarak hazır yoğurttan bir kaşık alarak mayaladım. Pek umudum yoktu ama tuttu! Hem de önceden aldığım organik sütlerin aksine, süpermarket sütünü mayalamıştım. Demek ki bu sütler arasındaki tek fark, fiyatları.. Keşke doğal süt alabilsem.. Bir gün o da olur inşallah..
Yoğurt yapmaya merak saldığımda bir çok kaynağı araştırıp bilgileri derlemiştim. İşte halen kullandığım, bu zamana kadar bu yöntemle kaç defa yoğurt yaptığımı unuttuğum, nefis ev yapımı yoğurdu garanti eden tarifim:
2 lt süt
2 yemek kaşığı yoğurt (her 1 lt süt için 1 yemek kaşığı)
Kalın örtüler
Süt, tencereye dökülür. (Sütün tamamını dökecekseniz, kapağını açtıktan sonra bıçakla tepesinden 1-2 yerden delin. Böylece hava akımı oluşacak ve süt, tencereye dökülürken etrafa sıçramayacaktır. Yoksa benim ilk zamanlar yaptığım gibi bir elde süt bir elde peçete, ocağı temizlemekle uğraşırsınız :)
Sütü, tahta kaşıkla savura savura kaynatın. Kaynatma süreniz aşağı yukarı 30 dk olmalı. Bu sürede süt, ilk seviyesinden 2 parmak kadar aşağı inecek. (bkz resim) Kaynatmayla çıkan buhar, yoğurdunuzun katı olmasını sağlayacak.
Yoğurdu mayalayacağınız yere kalın bir örtü serin. Ben kalorifer üstünü tercih ediyorum. Kalın bez olarak da eski bir kazağımı kullanıyorum ki kollarıyla tenceremi sıkıca sarayım :) Hakikaten işe yarıyor, tenceremin geç soğumasını sağlıyor..
Süt kaynayınca tencereyi bu bez serili yere alın. Bez ile tencerenin etrafını iyice sarın. Mayalamadan önce tencereyi buraya almamızın sebebi, sıcak tencerenin, mayalanacağı yeri iyice ısıtması. Böylece tenceremiz daha geç soğuyacak.
Süt ılınıncaya kadar bekliyoruz. Mutfak termometreniz varsa, ısının 43 - 40 dereceye kadar inmesi gerekiyormuş. Ben termometre olarak parmağımı kullandığımdan, parmağımı süte değdirip 10'a kadar sayabiliyorsam yeterince ılınmış olduğunu anlıyorum. (Valla ben uydurmadım, bir yerde okumuştum bu yöntemi!)
2 yemek kaşığı yoğurdu bir kaba alıyoruz. Tencereden 3-4 kaşık süt alarak yoğurdu iyice eziyoruz. Amaç, süt ile yoğurdun önce bu kapta karışmasını ve yoğurtta topak kalmamasını sağlamak. Tenceredeki sütün kaymağını bozmamaya çalışarak (ben her defasında bozuyorum) bu karışımı tencerenin kenarından hafifçe döküyoruz. Sonra sütü alttan üste doğru 1-2 defa karıştırıyoruz.
Tencerenin üstüne bir kevgir örtüyoruz. Kesinlikle kapak vs kullanılmayacak ki hava akımı sağlansın. Kevgirin üstüne tekrar kalın örtülerimizden örtüyoruz. Tencerin üstü, kenarları iyice örtülecek.
Süt/Yoğurdu bu durumda en fazla 5 saat kadar bekletiyoruz. İdeali, ılık bir ortam için 4,5 saat. Sonra üstünü açıp, kevgiri de alarak yoğurdumuzu ağzı açık biçimde 2 saat dışarıda, 2 saat de buzdolabında bekletiyoruz. En güzeli, yemeden önce buzdolabında 24 saat bekletmek. Daha sonra afiyetle yiyebiliriz. Bir sonraki yoğurt için maya ayırmayı unutmayın!
Afiyet olsun..
Ekleme: Dün (2.3.2009) Habertürk Gazetesi'nin ekinde okudum. Sütü tencereye koymadan önce; tencereyi suyla çalkalar, ıslak halde ocağa koyar ve sütü bu haliyle tencereye boşaltırsanız tencerenin dibinin tutmasını engellemiş oluyormuşsunuz. Ben şimdiye kadar tencereyi hep ateşte biraz bekletirdim ki dibinde su varsa buharlaşsın. Bir de böyle deneyelim bakalım..

4 yorum:

  1. Selam biselle,

    blogunuza bakınca yoğurt merakınızdan ve bebek beklemenizden dolayı benzeştiğimizi görünce ve bir de "Keşke doğal süt alabilsem.. Bir gün o da olur inşallah.." bu cümlenizden dolayı yazmaya karar verdim... Ben bir sütçü buldum ama inanın sadece kullanıcıyım, hiç bir başka bağlantım yok, silivriden gelen halis muhlis inek sütü, bakın bir kaç sitede anlatmışlar, ben de oralardan etkilenerek aldım, yoğurdumu mayaladım, çok da beğendim, size de haber vermek istedim,
    ben Girne bu arada, tanıştığıma memnun oldum :)

    sütçü Aysun hanıum ile başlantıyı mail yolula kurabilirsiniz, istanbuldaysanız tabii birde bu var...

    Aysun hanim: aysun@gundonumu.biz.tr

    http://sibelinkahvesi.blogspot.com/2009/01/sutcu.html

    http://fikirsahibidamaklar.blogspot.com/

    umarım bebeğinizi (ben de) sağlıkla kucağınıza alabilirsiniz,
    sevgiler....

    YanıtlaSil
  2. canımmm tatlımm, gül goncam
    yazılarını okumadım çünkü sanki karşımda sen anlatıyordun bunları, o mutfakta ben de varım,tanıdığım tabaklarla bana yaptıklarını sunuyorsun..

    ellerine sağlık..kalemine sağlık..milyonlarca öpücüklerr

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Girno,
    Tavsiyeniz icin cok tesekkur ederim. Aysun Hanim aklimda olacak.
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
  4. "ikizlerimbenim" :))

    Senden de blog bekliyorum. Yakışıklılarımı internet dünyasıyla tanıştır artık..

    Bu arada,

    Sensiz hiç bir yemeğin tadı yok.. Hiç bir zaman..

    YanıtlaSil